Hei!
Olen 25-vuotias nainen ja opiskelen
viimeistä vuotta Mikkelin ammattikorkeakoulussa tradenomi-opinnoissa. Erityisesti
kiinnostuksen aiheita opiskelussani ovat johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvät
aiheet. Toivoisin joskus opiskeluitteni jälkeen työskenteleväni esimies-tehtävissä.
Tämä blogi on perustettu koulun kurssin pääteemana osana johtamisen
ajankohtaisteema-kurssia.
Koulun ulkopuolella minut voi nähdä
koirani kanssa lenkkipoluilla tai kiertelemässä sisustus-liikkeitä, nimittäin
intohimoni on sisustaminen!
Voi olla, että bloggaaminen vie
mennessään ja minut nähdään blogi-maailmassa eri aiheiden kanssa enemmänkin!
Tervetuloa blogiini!
Blogialustan valitseminen ja perustelu
Miten blogi eroaa muista some-kanavista?
Blogissa pystyy tuottamaan yrityksen
näkökulmasta enemmän sisältömarkkinointia verrattuna muuhun some-kanavan
käyttöön. Harva asiakas/käyttäjä jaksaa lukea facebookissa pitkää
tekstirimpsua. Blogi myös nousee hakukonetoiminnossa toisin kuin facebook- ja
twitter kirjoitukset. Blogi-kirjoituksia voidaan helposti mainostaa muissa
sosiaalisen median kanavissa, kuten facebookissa. Blogin ulkoasua voi muokata
persoonallisemmaksi verrattaen muihin sosiaalisen median kanaviin.
Yksityishenkilön näkökulmasta blogia
voidaan pitää anonyymisti toisin kuin facebookissa kirjoitetaan omalla nimellä.
Miten blogin käyttö johtamisviestinnässä eroaa, auttaa ja/tai mahdollistaa
Blogin käyttö johtamisviestinnässä eroaa
perinteiseen viestintään niin, että sen kirjoitukset saattavat olla enemmän
pohdiskelevia ja epävirallisia kuin sähköpostiin ja kokouksiin verrattaessa. Ehdottomasti
blogi on vaan yksi sisäisen markkinoinnin keino, eikä sen tulisi korvata
esimiehen ja alaisten välistä vuorovaikutusta, kuten kehityskeskusteluita tai
yhteisiä palavereja. Blogissa tieto on vapaasti kaikkien saatavilla, joten se
on oiva tuki muulle viestinnälle. Ehkä juuri siitä syystä, että se on kaikkien
nähtävissä, sinne ei voi kirjoittaa mitään arkaluonteista, yksityistä tai
salassa pidettävää. Blogi ei ole henkilökohtainen verrattaen kasvokkain
tapahtuvassa viestinnässä. Blogia voidaan hyödyntää johtamisessa erityisesti
brändin tunnettavuuden tekemisellä, muun viestinnän tukena ja persoonallisella
sekä avoimella keskustelulla. Ehkä ennemmin blogia voisi käyttää
henkilöstölehden sijaan!
Blogia hyödyntäminen omassa esimiestyössäsi? Blogi
videomuodossa?
Yritystoiminnossa ehdottomasti blogin
hyödyntäminen tuote-markkinoinnissa on nouseva keino. Monesti kaupan
tuote-seloste saattaa sisältää turhia kehuja tai ei muuten vaan kerro
asiakkaalle tuote- ja käyttöominaisuuksista oikein mitään. Koukuttava ja
kiinnostava tuote-sisältö inspiroi asiakasta toisin kuin tuotteen takana oleva
seloste. Bloggaaminen on oiva tapa luoda brändia avoimesti ja viestiä
asiakasrajapinnassa. Esimiestyössä ottaisin työntekijät mukaan blogin
ylläpitämiseen, asiakkaiden kommenttien vastaamiseen sekä pitäisin sitä
yhteisenä markkinointialustana. Tämä myös sitouttaa henkilöstöä!
Videobloggaus eli vloggaus on myös oiva
tapa markkinoida, mutta itse koen sen niin, että jos esiintyjä ei ole kovin
vakuuttava, persoonallinen tai mukaansa tempaava niin video ei ole varmin tapa
markkinoida ja pahimmassa tapauksessa vie yrityksen, tuotteen tai palvelun
uskottavuuden ja mielenkiinnon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti