Yhä
enemässä mittakaavassa arvostetaan organisaatioiden läpinäkyvyyttä ja avointa
ilmapiiriä. Henkilöstöjohtamisessa korostetaan viestinnän tärkeyttä ja vuorovaikutusta,
nämä kaksi mielestäni ovat avainsanoja avoimen organisaation toimivuuteen. Avoimessa organisaatiossa toimitaan yli ”rajojen”
ja tiedonkulku niin sisäisessä kuin ulkoisessa viestinnässä on tehokasta ja
ajankohtaista. Henkilöstöjohtamisessa on tärkeätä saada oma henkilöstö
sisäistämään organisaation arvot, strategia ja visio, joiden pohjalta edistetään
organisaation avoimuutta.
Avoimessa
organisaatiossa ei ”pimitetä” tietoa ja se toimii läpinäkyvästi. Omasta
mielestäni avoin organisaatio ennen kaikkea tarkoittaa onnistunutta viestintää
ja tiedonkulkua. Esimiehen vastuulla on huolehtia tiedon saatavuus ja toimia
avoimessa vuorovaikutuksessa alaistensa kanssa sekä toimia linkkinä johdon ja
työntekijöiden välillä. Johtaminen ja viestintä ovat nykyään niin sidoksissa
toisiinsa, että ilman sitä organisaatio ei voi menestyä, eikä sen työntekijät
ole motivoituneita. Avoimessa organisaatiossa työntekijöiden jäsenet saavat
tietoa yrityksen taloudellisesta tilanteesta, nyky-tilanteesta ja tulevista
visioista, ei pelkästään työhön liittyvää viestintää, vaan työntekijöiden on
hyvä tietää, mitä varten ja miten he voivat työtänsä edistää. Hyvässä
työyhteisö-viestinnässä annetaan ja kannustetaan rakentavaan ja avoimeen
palautteenantoon, esimiehen tulee olla helposti lähestyttävä ja hänen kanssaan
voi keskustella milloin vain. Jos esimies pitää huoneen ovensa aina kiinni ja
viestii olemuksellaan, että ei ole kiinnostunut tai on liian kiireinen
keskustelemaan, niin yritys ei menesty ja työmotivaatio kärsii.
Esimiehenä
järjestäisin esimerkiksi kerran viikossa viidentoista minuutin kestävän
”aamustartin” tai sijoittaisin fläppitaulun ”tieto-iskuiksi” henkilökunnan
oleskelutiloihin, jossa jokainen voisi jakaa osaamistaan ja tällä tavalla myös
ehkäistäisiin hiljaisen tiedon syntymistä. Työilmapiirin pitää sallia ja varata
aikaa vuorovaikutukselle ja tiedon jakamiselle eli metsään mennään ja lujaa,
jos aina ollaan vaan omissa työhuoneissa eikä keskustella toisten kanssa.
Hyvän esimiehen
vuorovaikutus-taidot näkyvät mm. kyselemällä, tutkimalla, arvioimalla ja
palautteen annolla henkilöstön toimintaan kohtaan. Itse
arvostan myös, että esimies antaa palautetta ja kiittää tehdystä työstä myös
arjen keskellä. Hyvä esimies osaa antaa, niin myös vastaanottaa itse palautetta
niin kritiikkiä kuin kiitostakin.
Omassa työyhteisössä on opittu pois
vanhoista kaavoista, jossa pidettiin asioita itsestäänselvyytenä, erityisesti
se korostui, kun vanhat työntekijät poistuivat muihin työtehtäviin ja
rekrytoitiin uusia tilalle. Perehdyttämisen tueksi on otettu
perehdyttämiskansio-ja jakso sekä mentorointi. Palveluammatissa tiedon
jakaminen kollegoiden ja esimiehen välillä on äärimmäisen tärkeää ulkoisen
viestinnän kannalta, ei anna ammattimaista kuvaa asiakkaalle, jos työntekijät
eivät ole viestineet toistensa kanssa ja asiakas joutuu odottamaan. Työyhteisössäni
on otettu viestintää edistämään ”juoruvihko”, johon kirjoitetaan kaikki
työpäivänä tapahtuneet tärkeät tiedotettavat asiat, tämä on erityisen tärkeä,
kun vuorot vaihtuvat lennosta. Lisäksi kuukausipalaverit esimiehen kanssa on
selventänyt organisaation nykytilannetta ja tahtotilaa, näissä palavereissa
keskustelu tapahtuu avoimessa ilmapiirissä ja vaikuttavat työmotivaatioon
parantavasti.
2 AVOIN ORGANISAATIO KÄYTÄNNÖSSÄ
Palautteenanto on tärkeä osa
johtamista ja iso osa henkilöstön työmotivaation ylläpitämistä, jos esimies ei
ikinä anna palautetta tehdystä työstä oli se sitten rakentavaa kritiikkiä tai
kehuja, niin työntekijä ei voi kehittyä sekä ei koe tekemäänsä työtänsä
arvostetuksi. Omassa työssäni yritän antaa palautetta ja työilmapiiri sallii
myös helposti rakentavan kritiikin antamisen, erityisesti yritän ottaa
tavakseni kiittää arjessakin työkavereiden tekemiä työtekoja, joita pidän
välillä liian itsestäänselvyytenä.
Luin myös opiskelijatoverin mietteitä (http://johtamisenajankohtaisteema.vuodatus.net/) luottamuksen tärkeydestä
organisaation jäsenten kesken. On totta, että jos esimies ei luota alaisiinsa
tarpeeksi delegoidakseen työtehtäviä, niin vaarana on ylikuormittuminen,
alaiset eivät kehity tai kokevat työnsä yksitoikkoiseksi. Sama pätee myös alaisten
väliseen luottamukseen, täytyy antaa ja osata delegoida työtehtäviä sekä
luottaa toisen päätöksen-ja arvostelukykyyn, luodakseen puitteet
luottamukselliseen ilmapiiriin. Meillä työtehtävien jakaminen ja delegointi on
tasapuolista työvuoron luonteen mukaisesti. Luottamuksen syntyminen ei tapahdu
hetkessä, vaan se luodaan ajan kanssa avoimessa toimintaympäristössä. Virheistä
ja epävarmuudesta täytyy puhua avoimesti ja virheistä tulee vain oppia. (Kokkonen 2010).
Omassa työyhteisössä tiedonkulkua ja
avoimuutta edistetään erilaisilla viestintäkanavilla, tiedon luonteen
mukaisesti. Viestintäkanavia ovat palaverit, sähköposti, intra,
henkilökohtainen vuorovaikutus ja tiedotteet. Työympäristön, esimiesten ja
johdon täytyy kannustaa ihmisiä luovuuteen ja sallia mahdolliset virheet.
Organisaatiossa on hyvä toimia eri hierarkioiden välillä avoimesti ja hyödyntää
jokaisen ammattitaitoa esimerkiksi palaverin tai muun yhteisen tapaamisen
merkeissä. Kehittäminen ja innovaatio-ratkaisut eivät ole pelkästään esimiehen
vastuulla vaan esimiehen tulisi ottaa alaisensa ja tiiminsä keskustelemaan ja
luomaan uusia menetelmiä. Erityisesti työyhteisössä tulee olla mahdollisuus
jakaa eri näkökulmia ja ajatuksia, joista voidaan jatko-jalostaa uusia
innovaatioita ja menetelmiä!
Työpaikalla voi myös olla palavereiden
ja aivoriihien lisäksi olla palautelaatikko, fläppitaulu tai huoneentaulu johon
voi kommentoida olemassa olevia ideoita tai esittää omia ideoita yhteisön
nähtäväksi. Luovuutta ei voi ”pakottaa” vaan sen täytyy tulla spontaanisti ja
eri näkökulmien tuloksena, työympäristön pitää olla luovalle ajattelulle
mahdollinen ja aivoja stimuloiva, useissa organisaatioissa on käytössä
puisto-palavereja, jossa aivot saavat raitista ilmaa ja toimivat paremmin kun
eivät ole jatkuvasti työpisteessä. Muuttuvassa digimaailmassa ja kehittyvässä
yhteiskunnassa on oleellista olla luova säilyttääkseen kilpailukyvyn, ei riitä,
että toistetaan vaan samaa strategiaa.
(Syvänen ym. 21-22).
Lähteet
Kokkonen, Juhani 2010. Luku 4:
Yhteistyö avoimessa organisaatiossa. WWW-artikkeli.
https://yritys20.wordpress.com/kirjan-sisalto/luku-4-yhteistyo-avoimessa-organisaatiossa/.
Ei päivitystä. Luettu 11.2.2016
Syvänen ym. 2012. Dialoginen
johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. WWW-artikkeli. mhttp://www.ttl.fi/fi/verkkokirjat/Documents/Dialoginen_johtaminen.pdf.
Ei päivitystä. Luettu 12.2.2016
Kivaa ja erittäin monipuolista pohdintaa sinulla jo tässä vaiheessa täällä. Tulinpa iloiseksi tästä blogistasi! :) Odotan jatkoa innolla!
VastaaPoistaPidin konkreettisista esimerkeistäsi. Mielestäni hyvä työyhteisö ja hyvä johtajuus syntyy juuri näistä pienistä toimivista arjen käytännöistä. Ennemmin näitä kuin suuria sanoja, jotka jäävät vain sanahelinäksi. Tykkäsin kirjoituksestasi!
VastaaPoista